Оздоровчі хвилинки

Гармонія переключання робіт під час робіт          
  • Перші 3-5 хв. уроку - процес входження у ритм уроку.
  • Наступні 10-15 хв. - найвища працездатність, коли активно діє увага учнів. За рахунок інтенсивності роботи та викладання цікавого матеріалу її можна довести до 21 хв.
  • Наступний етап - фізкультхвилинка.
  • Після неї ще 10 хвилин ефективної роботи.
  • Рефлексія - усвідомлення виконаної роботи, закріплення нового. 
 Зміна працездатності впродовж тижня
За осанніми спостереженнями, другий, третій і п'ятий день тижня найпродуктивніші. Непродуктивні - понеділок і четвер (за Шаталовим четвер - "яма"). Найбільша працездатнісь припадає на ранкові години (8-12) та вечірні (17-19).
Приклади психологічних технологій:
-         Психогімнастика (Завданням психогімнастики є збереження психічного здоров’я, запобігання емоційним розладам у дитини через зняття психічного напруження, розвиток кращого розуміння себе та інших, створення можливостей для самовираження особистості.  Більшість психогімнастичних завдань побудовано на імітації певних почуттів та емоційних станах людини. Решта передбачає відтворення певних дій та вчинків уявних героїв.)
-         уроки в природі (У природі В.О.Сухомлинський убачив одвічне джерело дитячого розуму, фантазії та словесної творчості. Великий педагог прагнув, щоб яскраві образи рідної землі живили свідомість дитини впродовж усіх років навчання, щоб закони мислення вперше розкривалися не перед класною дошкою, а серед поля, на лузі, біля річки, в гаю.)
-         арт – техніка (В основі арт – техніки лежить творча діяльність, в першу чергу малювання. Творчий розвиток являється не тільки головним терапевтичним механізмом, саме він допомагає виховати здорову особистість. За допомогою арт – техніки дитина має можливість виразити свої переживання, почуття, відношення. Крім того творча діяльність допомагає зняти напругу, сприяє підвищенню дитячої самооцінки, впевненості у власних силах та розвиває творчі здібності. Головна ціль – це духовний розвиток, самопізнання людини через творчість та покращення адаптації школярів.)  
-      Казкотерапія (Це психотерапія з вже існуючими казками та фантастичними героями. Вона допомагає отримати почуття захищеності у світі, надає можливість програти основні життєві ситуації у «захищеному режимі» через казки. Також цей прийом допомагає дитині зрозуміти себе, виховати у собі корисні риси та звички. Загальна ідея прийому полягає в тому, що дитина бачить себе на місці головного героя, живе разом із ним, вчиться на його помилках.)
-         Кольоротерапія (Це метод зцілення кольором. Саме кольори не лише можуть поновлювати душевну рівновагу, але вони є серйозним лікувальним фактором при численних психічних та фізичних хворобах. На емоційному рівні для тонізації гніву використовують зелений або синій колір, радості – червоний, щастя – жовтогарячий, тривоги – жовтий, суму – білий, страху – чорний.)
-         музикотерапія (В музиці знаходиться величезний здоров’язміцнюючий потенціал. Музика знімає стреси, стимулює роботу мозку, підвищує засвоєння, сприяє естетичному вихованню. Звук – це енергія. Правильно підібрані мелодії здатні активізувати людські резерви. Музикотерапія – це спеціалізована форма психотерапії, яка заснована на музиці. Музикотерапія як цілісне використання музики в якості основного та ведучого фактора дії на розвиток дитини включає такі напрями, як вокалотерапія (співи), музикотерапія в рухах (танці, музично – ритмічні ігри), музикування на музикальних інструментах. Музикотерапія активно використовується в корекції емоційних відхилень, страхів, рухових і мовних розладів, відхилень у поведінці.)
-         ігрова терапія (Роль гри у молодшому шкільному віці полягає в тому, що у процесі ігрової діяльності разом з розумовим розвитком здійснюється і формується естетичне, моральне виховання. Виконуючи правила гри, учні привчаються зосереджуватися, контролювати свою поведінку, в результаті чого виховується воля, формується дисциплінованість, вміння робити за планом, приходити на допомогу один одному. Чим цікавіші ігрові події, які використовуються на уроках, тим непомітніше, але ефективніше учні закріплюють, узагальнюють, систематизують отримані знання. Існують багато ігор, які можна назвати терапевтичними. Такі ігри корисні для будь – яких дітей, тому що вчать дружному спілкуванню, порозумінню, знижують напруження та формують певні моральні принципи. Завдяки ігровій терапії дитина привчається сміливо висловлювати свою думку, самостійно приймати рішення. Це можуть бути найрізноманітніші ігри, а саме:сюжетно – рольові, комп’ютерні, ігри – фантазії, рухливі ігри, розважальні, народні, дидактичні, розвиваючі та багато інших.)
-         соціальна адаптація
-         психологічна диспансеризація: виявлення дітей групи ризику
-         емоційний комфорт
-         сімейне консультування.
Наступна технологія – це Рухова активність, завданням якої є:
-         корекція порушень постави;
-         зміцнення серцево – судинної і дихальної систем за допомогою виконання дозованих навантажувальних вправ;
-         зміцнення м’язів, розвиток гнучкості тіла;
-         навчання спортивним оздоровчим технологіям.
Рух має величезне значення в житті дитини. Справді, коли вона рухається – ходить, бігає, стрибає, кидає м’яч, катається на велосипеді тощо, дихання її прискорюється, серце б’ється частіше, а це означає, що організм краще працює, активізуються процеси, які сприяють росту і розвитку. Отже, діти відчувають величезну потребу в русі, що є для них засобом пристосування до життя, пізнання навколишнього світу.
Прикладом технології рухової активності є:
·       комплекси дихальної гімнастики (Уроки гімнастики корисно розпочинати з дихальної гімнастики, яка добре очищає дихальні органи, покращує їх роботу, розвиває уяву. Вправи для розвитку дихання тренують різні види видихів.)
·        комплекси корегуючої гімнастики
·        заняття на тренажерах
·  пальчикова гімнастика (Маніпуляції рук впливають на функціонування центральної нервової системи, розвиток мовлення. Прості рухи кистей допомагають зняти загальну напругу, розслаблюють губи, що сприяє покращенню вимови звуків, розвитку мовлення дитини. Кожен з пальців руки має своє представлення у корі великих півкуль головного мозку. Таким чином, мовлення перебуває у залежності від розвитку дрібної моторики руки. Пальчикові ігри являють собою віршовані рядки, що ілюструються за допомогою ритмічних рухів рук, пальців. Пропонуючи таку вправу, важливо відразу створити їй настрій, правильно вимовляти кожен звук, заздалегідь продумати всі рухи і поступово їх повторювати. Пальчикова гімнастика допоможе вчителю не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а також знімуть психічне навантаження, стануть у пригоді для створення робочого ритму впродовж дня.)
·  фізкультхвилинки.( Оздоровчі хвилинки під час уроків повинні комбінувати в собі фізичні вправи для осанки, вправи для очей, рук, шиї, ніг. Фізичні вправи краще проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втомленість, відновити рівновагу учнів. Такі вправи можна досить успішно надавати проводити самим учням або поєднувати з елементами ігор.)
До інших здоров’язберігаючих технологій належать:
·        фітотерапія
·   аромотерапія ( Щоб зняти тривожність, використовують ефірні масла бергамоту та м’яти. Щоб зняти почуття напруги – беруть масло герані, лаванди. Суміш масел сосни, м’яти, лаванди вбиває мікроби, стафілокок. Стимулюючі ефірні масла – це грейпфрут та розмарин. Суміш допоможе повністю відновлювати мікрофлору впродовж  дня. Випалення ефірних масел знижує концентрацію патогенних речовин, сприяє осіданню пилу. При вдиханні ефірні масла діють антивірусно.)
·        фізіотерапія
·        вправи для очей

·   вправи – енергізатори.( Енергізатор – це коротка вправа, що відновлює енергію класу. Призначення енергізаторів на уроці – створення позитивної психологічної атмосфери в класі, відновлення енергії та посилення групової активності. Крім того вони дозволяють учням виявити різні здібності – тілесно – кінетичні, візуально – просторові, міжособистісного спілкування. Енергізатори корисні для послаблення монотонності, збудження активності учнів й заохочення їх до подальшої праці. Майже кожен енергізатор містить елемент фізкультхвилинки, але не кожна фізкультхвилинка є енергізатором, оскільки енергізатор використовується не лише для зняття втоми, але й для релаксації.)

13 коментарів:

  1. Автор видалив цей коментар.

    ВідповістиВидалити
  2. Можна відзначити, що проведення різноманітних оздоровчих хвилинок дозволяє використовувати час уроку більш інтенсивно та результативно. Після них учні стають більш активними, їх увага активізується, з’являється зацікавленість в подальшому засвоєнні знань.

    ВідповістиВидалити
  3. Музикотерапія є джерелом активізуючої творчості та соціальної стимуляції, що оздоровчо впливає на емоційну й вольову сферу людини. Кожний з елементів музикотерапії, якою б формою він не виражався (вокальною, інструментальною, мовленнєвою, руховою чи образотворчою), вступає у специфічний зв'язок з індивідом.

    ВідповістиВидалити
  4. На своїх уроках застосовую оздоровчі хвилинки, як правило це руханки,вони знімають втому, відновлюють працездатність і дуже подобаються учням. Користуюся добіркою вправ із сайту ukped.com/okhorona-zdorov-ia/6939-fizkultkhvylynky-na-urokakh.html

    ВідповістиВидалити
  5. На своїх уроках використовую ігри та співи для того, щоб зробити урок більш динамічним, змінити рід занять, додати експресивності. Найкраще таку терапію використовувати в молодших класах, де діти люблять грати, співати, але такого роду діяльність все ж є англомовною і навчаючою. Не тільки діти в захваті, але і я. Зайвий привід радіти життю.

    ВідповістиВидалити
  6. На уроках хімії,де зосередженість дуже висока, я використовую оздоровчі хвилинки.Не дивлячись на те,що я працюю із старшокласниками,вони виконують вправи з великим задоволенням.

    ВідповістиВидалити
  7. Потреба дітей у русі обумовлена біологічними законами розвитку. „Рух - це життя”, - такою є стародавня істина. Проте більшу частину доби дитина перебуває у статичному положенні, тобто сидить: у школі під час уроків; удома, коли виконує домашні завдання, читає, переглядає телепередачі або грається у комп’ютерні ігри. При цьому здійснюється велике фізичне навантаження на дитячий організм. Статичне навантаження вступає у протиріччя з фізичним розвитком. Як наслідок – розвиток перевтоми. У дитини знижується працездатність, увага, проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття. збільшується кількість помилок у виконанні завдань, з’являються ознаки тривожності.
    Тривале сидіння за партою спричиняє втому м’язів спини, шиї, ніг, призводить до застійних явищ у нижній частині тіла. Стомившись, учень сутулить спину, лягає грудьми на парту, перекошує тулуб. Все це негативно впливає на поставу дитини. Обмеження амплітуди рухів на уроках веде до зменшення рухливості плечового, кульшового, колінного суглобів, обмежується рухливість грудної клітки, що в свою чергу змінює частоту і глибину дихальних рухів. Внаслідок цього порушується надходження кисню до головного мозку, що веде до передчасної втоми.
    Тому при виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли виконувати нескладні фізичні вправи.
    Такі перерви під час уроку (фізкультхвилинки, фізкультпаузи) сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців.
    Фізкультхвилинка має стати обов’язковим елементом кожного уроку.
    Для підвищення ефективності фізкультурних хвилинок доцільно використовувати музичний супровід. Для добору відповідної музики можна залучати учнів класу. Це буде сприяти підвищенню інтересу учнів до цього виду занять фізичними вправами.

    ВідповістиВидалити
  8. Фізкульхвилинки для учнів 1-6 кл. - https://drive.google.com/drive/folders/0B-zbMVf9RWQSY1FPTDRab2xCS28?usp=sharing

    ВідповістиВидалити
  9. Музика для релаксації -https://drive.google.com/drive/folders/0BzctWdS9nhFvdXItNlpyNFo3bWs?usp=sharing

    ВідповістиВидалити
  10. Відіо фізкультхвилинки - https://drive.google.com/drive/folders/0BzctWdS9nhFvc0xTcHZ5OXBQcmc?usp=sharing

    ВідповістиВидалити